De juiste voeding voor gezond haar

Goede voeding is belangrijk voor een gezond lichaam. Net zoals je spieren bepaalde eiwitten nodig hebben; krijg je sterke en gezonde haren met de juiste voedingsmiddelen. Een gezond dieet met gevarieerde voeding zal meestal de noodzakelijke voedingsstoffen voorzien. Bij haarpoblemen kan het echter helpen om extra op de voeding te letten en eventueel extra vitamines bij te nemen. Hieronder een overzicht van belangrijke dingen om te eten voor gezond en sterk haar.

Eiwitten

Je weet dat je voldoende eiwitten nodig hebt om spiermassa op te bouwen. Maar het is ook noodzakelijk voor gezond haar. Haren bestaan namelijk voor het grootste deel uit eiwitten, en een tekort hieraan kan de structuur van het haar verminderen. Wanneer je te weinig (of slechte) eiwitten binnenkrijgt kan je haar zwak en broos worden. Ook raakt het snelle beschadigd en kan de kleur van het haar verminderen. De meeste mensen krijgen voldoende eiwitten binnen. Mocht jij een vegetarisch of veganistisch dieet hebben dan is het belangrijk om hierop te letten. Ook als jij veel sport en veel eiwitten gebruikt voor spieropbouw kan het voorkomen dat er niet genoeg naar de haren gaat

Goede bron van eiwitten : Kip, kalkoen, rundvlees, eieren, vetarme melkproducten (hüttenkäse, melk, yoghurt)

IJzer

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een tekort aan ijzer kan leiden tot kaalheid. Er werden 11 onafhankelijke studies vergeleken waarbij de inname van ijzer werd vergeleken met de haar uitval. Hieruit kwam naar voren dat een tekort kan leiden tot haaruitval, maar ook dat het verhelpen van een ijzer tekort de haargroei juist kan bevorderen.

Goede Bronnen: Mager rood vlees, kalkoen, eidooiers, gedroogde bonen, gedroogd fruit, volkorenproducten.

voeding voor je haarZink

Last van toegenomen haarverlies? Het kan zijn dat je je zinkinname moet verhogen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit mineraal invloed heeft op het gehalte van androgenen. Deze hormonen worden geassocieerd met haaruitval.

Goede bron van zink: Oesters, noten (walnoten, cashewnoten, pecannoten, amandelen), bonen, rundvlees, lamsvlees.

Omega-3 vetzuren

Het is bekend dat omega-3 vetzuren bijdragen aan een gezonde hoofdhuid. Een tekort hieraan kan leiden tot een droge hoofdhuid en dof haar.

Goede bron van Omega 3: Zalm, sardientjes, haring, makreel, lijnzaad, walnoten.

Lignanen
Tijdens een 6 maanden durende pilot stelden Taiwanese wetenschappers vast dat lignanen – ziektebestrijdende bestanddelen in lijnzaad – waarschijnlijk haarverlies kunnen afremmen. Negen van de tien mannen in het onderzoek ondervonden bescheiden tot veel vermindering van dagelijks haarverlies.

Goede Bronnen: Lijnzaad. Lignanen bevinden zich van nature in het buitenste vlies, dus koop gemalen volledige zaden in de gezonde voedingsmiddelenafdeling van jouw supermarkt. De deelnemers aan het onderzoek consumeerden 1 ½ theelepel per dag. Voeg bijvoorbeeld wat lijnzaad toe aan muesli of smoothies.

Vitamine C
Vitamine C helpt je lichaam om ijzer te absorberen, dus een tekort hieraan kan het haar droog en slap maken. Je krijgt waarschijnlijk al genoeg vitamine C binnen, als je varieert met dagelijkse porties groenten en fruit.

Goede bron van vitamine C : Broccoli, groene bladgroenten, groene pepers, citrusfruit, aardbeien.

Water

Een water tekort kan de huid en het haar uitdrogen. Als gevolg kan je haar stroachtig aanvoelen. Drink altijd genoeg water, liefst minimaal 2 liter per dag. Hydratatie komt van binnenuit, en het is belangrijk dat de hoofdhuid in goede staat is.

Supplementen

Een gevarieerde en gezonde voeding is belangrijk, maar soms is het lastig om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. In dat geval kan het helpen om een vitamine voor het haar in te nemen. Deze helpen om jouw haar sterk te houden. Ons meest verkochte supplement is Foligain haargroei tabletten. Deze neem je dagelijks in waarbij jouw haar alle nodige voedingstoffen binnen krijgt.

vitamine c voor je haar

Bron: Swellhair.